måndag 10 augusti 2009

nybörjare som vi är.....


Hej! Idag bjuder jag inte på någon vacker bild precis....det är sent & mörkt men vi behöver hjälp ganska snabbt!!!
Min sambo & jag är ganska mycket nybörjare då det gäller renovering (först hyreslägenhet & sen nybyggt) men nu har vi äntligen tagit tag i hallen & jag är så glad. I mina drömmar ser jag en ljus lantlig lite "shabby" hall med vita trappa och detta är bara början på resten av huset :0)
Idag har vi i alla fall slipat bort lacken och imorgon ska vi försöka bygga in trappstegen, men.....vi behöver er hjälp med vilken färg & vitkulör ni har använt till era trappor, för jag vet ju att ni är många där ute som målat era trappor vita!!!!! Detta var fråga ett!
Fråga två lyder: vilken vitkulör brukar ni måla väggarna med för att få "rätt känsla"? Tror själv inte på en vanlig vit väggfärg eftersom dörrar och dörrlistor är fabriksmålade & i lite gulaktig nyans.
Jag blir jätteglad om någon kan reda ut detta åt oss, för annars blir det nog en ren gissningslek i affären!!
kram åsa

8 kommentarer:

  1. Hej Åsa!
    Har tyvärr inga bra råd angående trappmålningen.. Vi har målat väggen i vårt sovrum i en vit färg som inte är tonad (som 0502-Y som har lite gult i sig) utan mer "kritvit" eller vad man ska kalla den för:)
    Hade sambon varit hemma nu hade han kunnat beskriva det bättre än vad jag gör,hihi

    Ha en skön kväll,
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa! Vilken fin blogg du har. Vi har målat vår trappa med Alcro Lokal golvfärg, vit. Och det är den sorten med lösningsmedel, så den är blank men ändå inte hal och inte kritvit. Vi målade golvet i dotterns rum i samma. Men i våras när vi skulle köpa färg till nya golvet finrummet så fick vi besked om att den med lösningsmedel i ska utgå, EU regler tydligen, så vi tog den vattenbaserade där inne. Den är vitare i färgen, inte lika blank men lättare att måla med eftersom den torkar fortare och luktar inte. Men trots det så föredrar jag nog den med lösningsmedel i ändå :-) Och väggarna, här hemma har jag målat med Landoras vita färg, finns att köpa på Ica. Lycka till!! Kram Paula

    SvaraRadera
  3. Hej Åsa!
    Vilken fin blogg du har!!! Ja du blommor på pelargonerna hör inte till vanligheterna här heller... *fniss*
    Här är trappen också målad i en helt vit färg... Blir väldigt bra, men all smuts och damm syns på en gång tyvärr...
    Ha det så bra!!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  4. Hej Åsa!

    Tack goa för fin kommentar hos mig = )!

    Vilken tur att du bestämde dig för att fortsätta blogga, du har ju en superfin blogg!!! Bloggen är ju ett skapande, saker är ytliga men när man är kreativ som vi bloggare är så blir det som en konst. Att fota är ju konst, styla så att sakerna ser bra ut ihop är oxå en konst och sen göra fina inlägg är ju oxå en estetisk sak, så från det ytliga till ett djup, för sen får ju vi läsare del av det fina som du har skapat och får massor av inspiration i våra huvuden = ). Så vi är alla små konstnärer = ). Bloggen ger mycket positiv respons oxå, det är en snäll värld, den gillar jag, så väljer man ju att läsa de sidor som tilltalar en själv, oxå bra. Sen som du skriver, stunden för sig själv, oerhört viktig!!! En portion blogg så fyller man på så att man kan ge mer till familjen och orkar med jobbet.

    Vi har en sån trapp som ni har. Den är målad med en nordsjöfärg (inte vattenbaserad) med så matt som möjligt (7-15?), den kan man få tillbruten i den kulör man vill ha, jag har helt vit. Våra väggar är helvita, och nya lister ser gulaktiga ut, klokt att välja en annan kulört, här har jag fått byta vissa gulaktiga saker, hm... för det blir för stor brytning. Jag har haft en sluten trapp och en öppen trapp, den slutna får man sopa mer än den öppna, där åker dammet igenom = ). Men det är ju snyggare med en som har väggar. Ska bli kul att se er trapp sen med sidor.

    Ha det bra!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  5. Trappen kommer bli superfin när ni har gått loss med lite vit färg på den:-) Du har så mysig blogg, ska länka till dig om det är ok?:-) Kramis Sofia

    SvaraRadera
  6. Smart av dig att rådfråga före :)
    Jag tycker att nr 50502-Y50R har fungerat toppbra på alla våra adresser - Y & R står för att det är aningens gul/rött i - så kolla gärna upp den färgen!!! :)

    SvaraRadera
  7. Hej! Har tyvärr ingen färgkulör att ge dig då vi inte målat vår trapp. Till vår väggi sovrummet använde jag kritvit färg. Men där ska jag måla fönster samt dörrfoder gråa. Kram Sofia

    SvaraRadera
  8. hej hopp!!vi har vit trapp med eksteg...men dålig på vilkenkulör det är...vet att det är lite gult i får att få varm vit..ejden kritvita!!

    lycka till

    ~~Trevlig Helg~~
    ♥Mamma Millan♥

    SvaraRadera